COACHING

Hoe werkt coaching?


Het beroep van (financieel) coach is (nog) niet wettelijk geregeld in Nederland. Dit betekent dat er veel ondernemingen zijn opgericht om in de voortdurend groeiende behoefte aan financiële coaching en begeleiding te voorzien. Omdat er nog geen gedragsregels zijn verbonden aan financiële coaching, loopt de kwaliteit van aanbieders ook enorm uiteen. Belangrijk bij een goede coach zijn betrouwbaarheid, continuïteit, kennis van zaken en ethisch handelen.


Omdat Jouw Geld, Onze Zorg al benoemd is als bewindvoerder (en er aan dat beroep juist heel veel eisen worden gesteld), kunt u erop vertrouwen dat wij een goede partner zijn op het gebied van coaching. Wij hebben zowel ervaring met het uitzoeken en beheren van financiën als met het communiceren op verschillende manieren. Waar bij de één een ordner met tabbladen goed zal werken om structuur aan te brengen, zal voor de ander misschien een doos met mapjes voorzien van pictogrammen beter werken. Wij kijken per cliënt hoe wij kunnen helpen en wat er nodig is. Bij de één hebben wij alleen een sturende functie, bij de ander helpen wij om de zoveel tijd om alles te verwerken.


Onderwerpen


Hieronder staat heel veel informatie over de volgende onderwerpen:




Intake/kennismakingsgesprek


Bij de intake maken wij kennis met de potentiële nieuwe cliënt en kijken we samen waarom hij of zij een coach zoekt. Als wij de cliënt al kennen vanuit de bewindvoering kunnen we deze stap overslaan, maar nieuwe cliënten willen wij altijd eerst graag ontmoeten voordat we beslissen of we daadwerkelijk samen aan de slag gaan. Dit gesprek duurt ongeveer een uur en hierin bespreken wie de cliënt is, wat hij of zij wil bereiken met coaching en hoe de persoonlijke situatie is. Wij leggen uit wat wij wel en niet doen en daarna beslissen we of we samen het traject willen starten. Als dat zo is dan stellen wij een overeenkomst op waarin de afspraken die wij maken worden vastgelegd. Deze intake is gratis.



Opstarten dossier en opstellen budgetplan


Als we beginnen, dan brengen we de eerste afspraak door met het bekijken van alle inkomsten en uitgaven, abonnementen, verzekeringen, bankgegevens, etc. Dit geeft een compleet beeld van de financiële situatie, waarmee wij een budgetplan kunnen opstellen. Dit budgetplan geeft de cliënt overzicht en houvast en helpt om financiële beslissingen te kunnen nemen. Wij kijken dan ook wat de uitgaven zijn en of er nog ergens geld bespaard kan worden. En misschien heeft de cliënt wel recht op toeslagen die nu nog niet gebruikt worden; deze vragen wij dan samen met de cliënt aan.



Opzetten administratie


Het inzichtelijk brengen van alle kosten en uitgaven is heel belangrijk. Maar minstens net zo belangrijk is het bijhouden van een gedegen administratie. Wij kijken hoe de cliënt dit nu doet en geven tips om dit nog beter of overzichtelijker te kunnen doen. Ook kijken wij samen naar hoe de cliiënt omgaat met post en hoe deze wordt verwerkt en bewaard. Om persoonlijke financiën goed te kunnen beheren moet iemand immers alles kunnen vinden en alle post netjes kunnen verwerken. Samen kijken wij welke manier het beste bij de cliënt past en geven wij handvatten om hiermee om te gaan.



Coachingsabonnementen


Als het budgetplan en de administratie geregeld zijn, dan kan er gekozen worden voor een abonnement om onze ondersteuning te kunnen blijven gebruiken. Wij hebben verschillende mogelijkheden:


Abonnement basis

  • Wij komen één keer per drie maanden langs om samen naar jouw administratie en post te kijken.
  • Wij behandelen dan alle onderwerpen waar je vragen over hebt.
  • Wij kijken samen naar de inkomsten en uitgaven van de afgelopen periode om te zien of deze in balans zijn.
  • In de tussentijd mag je altijd bellen met vragen; als we je telefonisch kunnen helpen dan doen we dat meteen. Zo niet, dan blijft je vraag wachten tot ons volgende bezoek. 
  • Één keer per jaar controleren we alle toeslagen en mogelijke financiële tegemoetkomingen waar je recht op kan hebben. Indien dat zo is dan helpen wij jou om deze aan te vragen.
  • Één keer per jaar controleren wij of er nog uitgaven zijn waar je op kunt besparen, zoals je telefoonabonnement, verzekeringen, etc.
  • Één keer per jaar helpen wij jou met je belastingaangifte.


Abonnement uitgebreid

  • Wij komen één keer per maand langs om samen naar jouw administratie en post te kijken.
  • Wij behandelen dan alle onderwerpen waar je vragen over hebt.
  • Wij kijken samen naar de inkomsten en uitgaven van de afgelopen periode om te zien of deze in balans zijn.
  • In de tussentijd mag je altijd bellen met vragen; als we je telefonisch kunnen helpen dan doen we dat meteen. Zo niet, dan blijft je vraag wachten tot ons volgende bezoek. 
  • Één keer per jaar controleren we alle toeslagen en mogelijke financiële tegemoetkomingen waar je recht op kan hebben. Indien dat zo is dan helpen wij jou om deze aan te vragen.
  • Één keer per jaar controleren wij of er nog uitgaven zijn waar je op kunt besparen, zoals je telefoonabonnement, verzekeringen, etc.
  • Één keer per jaar helpen wij jou met je belastingaangifte.


Losse consulten per uur

Wil je geen vast abonnement maar gewoon losse afspraken inboeken als er vragen zijn, dan kun je ons in huren op uurbasis. Wij komen dan langs om alle vragen te beantwoorden. Ondersteuning per telefoon of e-mail zijn dan niet mogelijk. Wanneer je regelmatig ondersteuning nodig hebt is het voordeliger om een abonnement te kiezen. Zo blijf je ook verzekerd van hulp als je het nodig hebt en iemand die regelmatig met je meekijkt.


Ons werkgebied is de regio Overbetuwe en Lingewaard en het gebied tussen Arnhem en Nijmegen. 



De kosten van coaching


De tarieven voor coaching zijn in Nederland vrij. Er is geen controle op (financiële) coaches. Omdat Jouw Geld, Onze Zorg benoemd is tot bewindvoerder - en daar juist veel controle op is - kunt u er van uit gaan dat u met een betrouwbare partij zaken doet, met veel en goede vakkennis. Onze tarieven staan vermeld op de pagina Kosten.



Informatie voor cliënten


Voor cliënten hebben wij deze informatie op toegankelijke manieren beschikbaar. Zo hebben wij van alle onderwerpen folders met pictogrammen en hebben wij video's gemaakt met alleen beeld en gesproken tekst. Zo kunnen alle cliënten kiezen op welke wijze zij de informatie tot zich willen nemen. Benieuwd naar de folders en video's? Kijk dan op de pagina voor Coaching voor cliënten.